Blogg #3 – vi gör en storyboard

Under vårt senaste workshoptillfälle fick vi i uppgift att skapa storyboards utifrån två scenarion. Dessa togs upp i Malin Nilssons föreläsning L6 (Malin Nilsson, Föreläsning L6 i kursen UX- och interaktionsdesign, Systemvetarutbildningen. Högskolan i
Borås, 17 april 2023).

Inledningsvis har vi arbetat efter fem olika färgkategorier: gul (scenariot), rosa (design/idéer), blå (frågeställningar), gröna (saker att ta hänsyn till).

Preece, Rogers & Sharp (2019) beskriver inledningsvis en storyboard som ett exempel på low fidelity-prototyping. Vanligtvis sker det i nära anslutning till arbete med scenarion, det vill säga berättelser eller scener som speglar verkliga händelser, och består av illustrationer av användarens interaktion med, eller användning av, produkten. Parat med ett scenario möjliggörs ett slags rollspel med prototypen för produktägaren, då varje scenario stegvis gås igenom. Den andra bilden visar ett exempel på hur ett scenario kan se ut.

Scenario 1
Vårt första scenario handlar om Isabelle (aktör) vars motiverare är att se en film eller serie. Hennes intention är att slappna av efter skolan. Hon börjar med att starta enheten för att se en film eller serie (handling). Hon hittar en film eller serie och trycker på play för att starta den (upplösning).

Isabelle prioriterar att ta det lugnt och vill ha möjligheten att välja film eller serie efter humör. Vår lösning gör att hon kan välja precis vad hon vill beroende på dagsformen, eftersom hon får personliga rekommendationer baserade på tidigare historik liksom nya förslag som möjligtvis överensstämmer med hennes dagsform och humör. Dessutom spelas automatiska trailers upp, även dessa baserade på Isabelles preferenser. Det gör det möjligt att hitta nya favoriter, inspireras och lägga till filmer i Att se-listan för kommande eftermiddagar och kvällar. Just idag känner Isabelle starkt för en romantisk komedi. Hon väljer en passande film och trycker på Play.
Se bilder nedan.

Scenario 2
Vårt andra scenario handlar om Joakim, vars motiverare är att ständigt omges av bakgrundsljud. Med andra ord är hans intention at undvika tystnad. Joakim har inga direkt preferenser, han söker främst en ljudtapet som ska söka sig från rum till rum, mellan alla hans enheter. Joakims önskan är att varje rum ska flöda av ljud.

Vår streamingtjänst möter Joakims krav om en enkel och smidig tjänst, där Joakim enkelt kan starta en film eller serie som startar snabbt och smidigt. För de tillfällen han råkar somna till filmen/serien, har han möjlighet att sätta en timer. På så sätt kan Joakim känna sig trygg med att systemet sköter allting åt honom, han behöver bara registrera sina preferenser. Det värsta Joakim vet är att komma ihåg lösenord, därför har streamingtjänsten en praktisk Bank-ID-inloggning, vilket faller honom väl i smaken.
Se bild nedan.

Referenser:
Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2019). Interaction design : beyond human-computer interaction (Fifth edition.). Wiley.

Tags:

Response to “Blogg #3 – vi gör en storyboard”

  1. Malin Nilsson

    Bra jobbat!

    Fortfarande inte så mycket teorireferenser. Vad är ett scenario? vad är en storyboard? varför används de?

    Like

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started