Blog #4

The process:

Design principles:

Designen i den första prototypen är även det första användaren möter vid uppstart av tjänsten. Där använder vi oss av en cirkulär layout för att användaren ska kunna välja sitt humör och därav få tjänsten anpassad efter detta. Detta ger en balanserad, lugn och enhetlig design vilket visar på ett varmt välkomnande.

I den andra prototypen visas startmenyn med tydlig information om vad tjänsten erbjuder baserat på användarens val av humör samt tidigare valda preferenser. Detta visas på ett enkelt och sorterat sätt för att användaren ska få upp innehåll som är relevant och kan väljas på ett simpelt sätt.

Constraints:

Constraints, eller begränsingar, syftar till att gränssnitt fungerar på liknande vis för liknande operationer. Med andra ord finns särskilda regler för hur användaren opererar vid interaktionen, exempelvis att symboler alltid finns vis en och samma sida, eller att vissa funktioner aktiveras med hjälp av högerklick. Det finns en motsats i form av inkonsistenta gränssnitt, som alltså innebär att helt frångå dessa osynliga regler vilket medför att användaren själv måste lära sig de olika kommandona. Denna variant kommer dock inte vara av relevans för vårt arbete. Dessutom rekommenderar Preece, Rogers & Sharp (2019) själva konsistens, i form av mer logiskt utformade lösningar, vilket både förenklar och sparar tid för användaren.

Visibility / Feedback:

Visibilitet handlar enligt Preece, Rogers & Sharp (2019) om att ju mer synliga funktioner som används, ju mer tydligt vad användare ska göra i nästa steg vilket minskar frustration från användarna. Därav är det viktigt att ha tydlighet och enkelhet i sin design men konkret feedback som göra att användarna vet när val är gjorda, vilket kan vara tex. ljud, visuellt & taktilt.

Referens: Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2019). Interaction design : beyond human-computer interaction (Fifth edition.). Wiley.

Text design:

För oss är det viktigt att ge användarna en enkel läsbarhet och därav designa texten på tydligt sätt som inte kan skapa förvirring. Texten ska även passa in i designen och enhetlig över hela tjänsten.

Image design:

En streamingtjänst är starkt beroende av bilder som visar de olika alternativ användaren kan göra, tex. vid val av film är det viktigt att den representeras med ett filmomslag för en tydlig visuell presentation tillsammans med titeln. Förutom faktiska bilder så används olika element genomgående, detta kan vara cirklar eller rutor som hjälper användaren att förstå vad respektive funktion och symbol innebär. Tex. Ett kugghjul för att symbolisera inställningar.

Typography:

Tjänsten kommer innehålla typsnitt som är estetiskt fina och ger ett lugnt intryck för att användarna ska trivas att spendera tid på tjänsten och dess miljö. Sedan ska även all text vara placerad genomtänkt och symmetriskt för en stilren design. Texten ska även vara i enhetliga färgkombinationer som enkelt att läsa.

LO-FI Prototype

Tags:

Response to “Blog #4”

  1. Malin Nilsson

    Komplettera med: Beskriv era designval utifrån teorin, dvs hänvisa till vad teorierna säger kring de olika designprinciperna.

    Like

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started